سماگلوتید خوراکی در نبرد قرصهای دیابت، برتری خود را نسبت به امپاگلیفلوزین نشان داد

25اکتبر 2019- سماگلوتید خوراکی، یکی از داروهای آگونیست گیرنده ی GLP-1 که در شکل قرص تولید شده است، در کاهش وزن و کاهش HbA1c نسبت به empagliflozin در یک آزمایش جدید، قوی تر عمل کرد.

این نتایج حاصل از تحقیق بالینی PIONEER 2 است، که در آن دو درمان دارویی متفاوت بر روی مبتلایان به دیابت نوع 2 ، که تحت درمان با متفورمین بوده و سطح هموگلوبین A1c آنها 7.0 درصد(53 میلی مول بر مول) و بالاتر بود، با یکدیگر مقایسه شد.

سماگلوتید خوراکی، با نامRybelsus ، به تازگی برای استفاده در ایالات متحده توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) تأیید شده است وEmpagliflozin ، با نامJardiance ، از خانواده ی دارویی مهار کننده های SGLT2 در سال 2014 در ایالات متحده تأیید شده بود.

هدف از تحقیقPIONEER 2 ، سنجش عملکرد این دو دارو در کاهش HbA1c و وزن بدن بود. شركت كنندگان در کنار داروی متفورمین، یا یک دوز سماگلوتيد خوراكی (دوز 14 ميلی گرمی) و يا یک دوز امپاگلیفلوزین(دوز 25 ميلی گرمی) در روز دریافت می کردند. در هر گروه حدود چهارصد شرکت کننده حضور داشتند.

هر دو روش درمانی به کاهش HbA1c کمک کردند، اما سماگلوتید خوراکی نتایج بهتری را نشان داد. پس از گذشت 6 ماه ، میانگین HbA1c در میان شرکت کنندگان تحت درمان با سماگلوتید خوراکی ، 15 میلی مول در مول یا 1.4 درصد کاهش یافت، در حالیکه در گروه تحت درمان باempagliflozin ، میانگین کاهش در  HbA1c برابر با 9 میلی مول در مول یا 0.9 درصد بود.

بعد از گذشت 6 ماه ، شرکت کنندگان در هر دو گروه درمانی، کاهش وزن مشابه ای داشتند. اما پس از 12 ماه ، شرکت کنندگان تحت درمان با سماگلوتید خوراکی، کاهش وزن بیشتری را در مقایسه با افراد تحت درمان با empagliflozin نشان دادند: 4.8 کیلوگرم در مقابل 3.8 کیلوگرم .

تعداد بیشتری از شرکت کنندگان در گروه سماگلوتید ( 97درصد) این کارآزمایی را نسبت به افراد گروه امپاگلیفلوزین( 94درصد) به اتمام رساندند. عوارض جانبی دستگاه گوارش در گروه تحت درمان با سماگلوتید خوراکی شایع تر بود.

این یافته ها توسط مجله Diabetes Care بصورت آنلاین و قبل از چاپ منتشر گردید.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2019/oct/oral-semaglutide-outperforms-empagliflozin-in-battle-of-diabetes-tablets-97474440.html